To top
8 Aug

GETEST: BIKINI BODY GUIDE WEEK 12

Week 12 (2)

Exact 13 weken geleden begon ik met het 12-weken lange loodzware ‘Bikini Body Guide programma’ van fitnessgoeroe Kayla Itsines. Nu ik het programma iets meer dan een week geleden heb afgerond en de rust in mijn dagelijkse leven ietwat is teruggekeerd, deel ik graag mijn laatste week, mijn definitieve resultaten én mijn mening over dit programma met jullie. Lees je mee?

MAANDAG
Maandag voerde ik in de voormiddag een ressistance-training voor mijn benen uit. Een training die desondanks mijn zware en vermoeide benen van de afgelopen weken erg goed verliep. Al zweette ik wel als een otter! Aangezien ik op maandag een dagje vrij had, besloot ik naast een ressistance-training ook nog een LISS-training uit te voeren en liep ik 45 minuten op mijn crosstrainer. Ook deze training ging gepaard met liters zweet én héél veel dorst! Samengevat, een productieve en sportieve dag om de week mee te beginnen!

DSC_0209

DINSDAG
Dinsdag besloot ik opnieuw een LISS-training van 45 minuten op mijn crosstrainer uit te voeren, al kreeg ik het de laatste 8 minuten erg moeilijk om mezelf te motiveren en had ik erg veel last van spierpijn in mijn bovenbenen door mijn ressistance-training van de dag ervoor. Al gaf ik gelukkig genoeg niet op en ronde ik de training af met een tevreden gevoel.

DSC_0019

WOENSDAG
Woensdag lukte het me jammer genoeg niet te sporten, aangezien mijn vriend en ik die avond na het werk onze aankomende reis naar New York planden. Ik kan al niet meer wachten! Ben je benieuwd naar wat we precies gaan doen in The Big Apple en hoe we onze dagen zullen beleven? Hou dan zeker eind augustus en begin september mijn YouTubekanaal in de gaten, want ik ga onze hele reis namelijk vloggen! Spannend! DSC_0019B

DONDERDAG
Ook donderdagavond werd er niet gesport en genoot ik van een ontspannend avondje met vrienden.

VRIJDAG
Vrijdagvoormiddag besloot ik een korte HITT-training uit te voeren van 15 minuten, waarbij ik telkens 30 seconden sprintte om vervolgens 1 minuut langzaam te lopen op mijn crosstrainer. Mits ik deze training in de voormiddag uitvoerde, was mijn lichaam echter in het begin erg moe en kwam het moeilijk op gang. Al lukte het me gepaard met heel veel zweet, de training wél tot een goed einde te brengen.

DSC_0211

ZATERDAG
Zaterdag besloot ik niet te sporten en genoot ik samen met mijn vriend van een lekkere cocktail in Gent.

ZONDAG
De laatste dag van deze week sloot ik af met een LISS-training van 45 minuten op mijn crosstrainer en een paella-avond met familie waar ik met de fiets naartoe ging.

2016-07-31 18.53.31BB

witruimte2RESULTATEN

WEEK 1 (2) WEEK 4 WEEK 9 (2)Week 12 (2)

witruimte2MIJN MENING
Exact 13 weken geleden besloot ik voor een tweede maal te starten met het Bikini Body Guide programma omdat ik niet echt tevreden was met hoe mijn lichaam er uit zag. Een programma opgesteld door fitnessgoeroe Kayla Itsines, die je vast wel kent door de fantastische lichaamstransformatiefoto’s op haar instagram. Iets meer dan een jaar geleden startte ik ook al met haar programma, maar moest ik wegens tijdsgebrek jammer genoeg opgeven. Ik hoef je vast niet te vertellen dat de motivatie om dat deze keer niet te doen dan ook erg groot was. Net zoals mijn verlangen om anderen te motiveren het lichaam van hun dromen te bereiken op een gezonde, sportieve én verantwoorde manier via een wekelijks sportdagboek op mijn blog. Als je een trouwe lezer bent of minstens enkele van mijn artikelen gelezen hebt, weet je dat ook mijn tweede poging om dit programma te doorlopen niet altijd van een leien dakje verliep. Zo kon ik  de eerste week niet voltooien wegens ziekte en slaagde ik er wegens tijdsgebrek, mentale en lichamelijke vermoeidheid én prestatiedruk er niet in elke week perfect uit te voeren. Iets wat leidde tot erg stressvolle periodes met vaak grote teleurstellingen tot gevolg.

Nu word ik in mijn dichtste vriendenkring vaak omschreven als iemand met een grote portie ‘karakter’ als het op sporten aankomt, of als ik iets wil bereiken. Daarnaast ben ik van nature erg perfectionistisch aangelegd, waardoor ik het mentaal zwaar te verduren kreeg en vaak erg teleurgesteld was wanneer ik nog maar eens een work-out moest schrappen. Desondanks besloot ik vanaf week 7 na een dosis goede raad en bezorgdheid van mijn vriend dat het tijd was voor verandering. Aangezien ik dankzij dit schema onder zware stress stond en er helemaal niet de voldoening en ontspanning uithaalde die ik verwacht had, besloot ik het schema enkel nog uit te voeren in de mate van het mogelijke. Hierdoor viel er hier en daar al eens een work-out weg en kwam ik mentaal ietwat tot rust. Samengevat is de perfecte uitvoering van dit schema naar mijn mening dan ook enkel haalbaar wanneer je geen job, huishouden, gezin of andere verplichtingen hebt en gezegend bent met haar dat nooit vettig wordt! 😉

Over de resultaten die ik behaald heb met dit programma, ben ik eerlijk gezegd niet echt tevreden. Zo beloven de transformatiefoto’s op talrijke Kayla Itsines Instagramaccounts prachtige en indrukwekkende resultaten na slechts 12 weken. Nu geloof ik wel dat indien ik het programma perfect uitgevoerd had, ik waarschijnlijk wél betere resultaten behaald zou hebben. Maar dat ik daarvoor een lange periode van stress zou moeten doorstaan, heb ik er tot op heden nog steeds niet voor over.

Uit deze hele ervaring kan ik besluiten dat ik dit programma niet zou aanraden mits het mijn zelfbeeld en zelfvertrouwen erg heeft aangetast. Ik betrap mezelf er namelijk op veel kritischer te zijn voor mijn lichaam en heb het gevoel alsof ik gefaald heb wanneer ik de prachtige lichamen en transformaties zie van andere personen door dit programma. Daarnaast heb ik het gevoel mijn liefde voor sporten gaandeweg verloren te zijn en vind ik het tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk mezelf te motiveren sportief bezig te zijn, wat toch erg jammer is.

Tot slot ben ik nog steeds een grote voorstander van een gezond, evenwichtig en sportief leven maar ben eerlijk als ik zeg: ‘begin hier niet aan‘. Want zonder erg veel tijd, een flinke dosis zelfvertrouwen én karakter is een perfecte uitvoering van dit programma naar mijn mening niet haalbaar.

 

Astrid
Astrid
3 Comments
  • Saskia

    Goed dat je het toch (op je eigen manier) hebt geprobeerd. Ik heb hier ook wel eens voor gekeken, maar met mijn drukke werkschema en alles erom heen vind ik het ook niet haalbaar. Ik heb in ieder geval genoeg andere belangrijkere prioriteiten.

    augustus 10, 2016 at 8:16 am Beantwoorden
  • Melike

    Ik moest dit lezen, omdat ik het programma ook twee keer heb geprobeerd. Ik herken het stukje over zelfvertrouwen heel erg. Ik werd ook steeds kritischer oo mijn lichaam en dat was niet fijn. Daarnaast is het gewoon heel erg veel om te doen kwa tijd. Heel knap dat je tot week 12 bent gekomen. Dat is mij ook ooit gelukt, maar helaas ook niet met een perfecte uitvoering. Fijn artikel!

    augustus 10, 2016 at 5:32 pm Beantwoorden
  • Joanne

    De BBG is ook belachelijk zwaar! ‘Gelukkig’ ben ik niet de enige!

    augustus 14, 2016 at 6:09 pm Beantwoorden

Leave a reply